Az órai kiselőadásomat a fogalomtérképkről tartottam meg, azok előnyéről, oktatásban és ezen belül a szaktárgyi órákon való felhasználhatóságukról.
A fogalomtérképek használata igen közel áll hozzám, általában ezzel a módszerrel szoktam jegyzeteket készíteni a szóbeli vizsga tételeimhez, kiselőadásaimhoz - olyan egységekhez, melyeket majd szabadon, többnyire papír nélkül kell visszaadnom, Ezt a térképet például én készítettem:
Sokkal könnyebb ezzel a módszerrel megjegyezni a lényegi pontokat, kiszűrni a lényeget, majd szóban nem úgy visszaadni a tartalmat, mintha könyvből olvasnám fel.
Már régóta kerestem egy olyan online programot, mellyel mások számára is készíthetek fogalomtérképet - hiszen nem mindenki tudja elolvasni a kézírásomat. :) A MindMeister-t találtam a legjobbnak, ezt bátran ajánlom is nektek. Ezzel könnyen lehet akár kiosztmányokat (handoutokat) is készíteni a diákoknak, de akár őket is biztathatjuk arra, készítsenek egy fogalomtérképet egy-egy résztéma összefoglalásából. Akár kooperatív projektmunkában is működhet a dolog, hiszen ezek az online programok, mint a MindMeister, megoszthatóak, több gépről egyszerre szerkeszthetőek, majd később le is menthetőek kép formájában - ezt a diákok is kioszthatják a többieknek.
Az előadásomhoz először használtam a Prezi prezentációkészítő honlapot, és nagyon tetszett. A használata egyszerű, mindenki számára könnyen elérhető, lehet akár sablonok alapján is dolgozni, de akár mi magunk is elkészíthetjük a prezentáció külalakját. Íme a saját Prezim, melyet igyekeztem úgy elkészíteni, hogy az külalakban is hasonlítson a fogalomtérképekhez:
http://prezi.com/0d3pbs8bquth/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share
Az előadásomat még a legelső órán tartottam meg, egyedül. Ez azért is volt egyedülálló állapot, mert mindenki más párban tartotta, és rajtam kívül senki más nem tartott az első órán előadást. A felkészüléssel nem voltak különösebb problémáim, ahogy az előadással sem. Kicsit talán az hátráltatott, hogy a tömbösített óra vége felé került rám a sor, a többiek pedig ekkor már nagyon kókadtak, fáradtak voltak, nehéz volt őket felrázni a kábulatból.
Ezen kívül azonban úgy gondolom, sikerült jól megoldanom a feladatomat, kapcsolódtam a szaktárgyamhoz, szót ejtettünk a többiekkel együtt más szaktárgyakról is, és arról, hogyan lehet a fogalomtérképeket alkalmazni az oktatásban.
Bátorítok mindenkit, tanárokat és diákokat is egyaránt, hogy használjanak fogalomtérképeket online és offline is, és használják a Prezit is, hiszen sokkal könnyebben megjegyezhetővé és esztétikusabbá teszi a tananyagot. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése