Mindenkinek a szaktárgyán belül a legkönnyebb elgondolkodnia azon, hogyan lehetne bevinni azt az órára digitális tananyagokon keresztül. A magyar irodalom és nyelvtan önmagában egy konzervatív tárgy; sokszor tapasztaltam már, hogy a magyartanárok hajlamosabbak távol tartani magukat a modern eszközöktől, és megmaradni a hagyománynál. Ezek a tanárok komolyan hisznek abban, a tudás csak könyvekből szerezhető és azon keresztül adható át.
Azonban a világ sokat változott az elmúlt időben. A mai generációknál már komoly motiváló eszköznek számít, hogyha valamit digitális platformon látnak - hiszen ők is ezt használják a legtöbbet.
Hogy egy kicsit megtörjem a hagyományt - már, ami a magyartanárokat illeti -, összegyűjtöttem néhány példát arra, hogyan lehetne bevinni az órára a digitális eszközöket, ezzel pedig a diákok digitális kompetenciáját fejleszteni.
![]() |
A kép forrása: http://www.msoe.edu/community/academics/general-studies-department |
- az otthoni szövegalkotási feladatnál szövegszerkesztővel elkészített munkát kérek
- digitális táblát használok az órán (feladatok, prezentációk...) - a példamutatásért a tanár részéről, illetve a diákok motiválása érdekében, hiszen ők is használhatják a táblát
- forráshasználatnál szót ejtek az internetes források felhasználhatóságáról, hivatkozásukról, ezzel fejlesztem a diákok kritikai gondolkodását is
- tanulói kiselőadásokhoz PPT-t vagy Prezit kérek (utóbbival pedig még a magyar startupokat is támogatom :) )
- a Google Drive szerkesztőfelületét közösen használjuk az érettségi tételek elkészítéséhez, csoportosan
- Madártávlatból - interaktív internetes program a finnugrisztika tanításához
- interaktív internetes nyelvjárási térképeket hasznok
- fejlesztem a digitális szövegértést (digitális szövegek olvasása és értelmezése akár az órán, akár otthoni feladatként)
- interetextualitásnál (irodalomból) szót ejtek az internetes hiperhivatkozások rendszeréről
- kreatív írásos feladatokat adok, például episztolából e-mailt írni (a stilisztika témakörén belül vagy a formális levélírásnál)
- digitális szövegalkotás gyakorlása
- közösségi oldalak használata: Facebbok oldal készítése írókról/költőkről; Twitter bejegyzésben egy regény/novella összefoglalása
- portfóliót készíthetnek a diákok az interneten az év fogalmazásaiból (akár tematikusan)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése