2015. március 25., szerda

Szófelhő - avagy asszociáljunk!

A Tagul online szófelhő készítő alkalmazást már rég óta ismertem. Nem csak mutatós ábrákat lehet vele készíteni, hanem az oktatában is bátran alkalmazhatjuk - én leginkább az óra elején vagy a végén tudom elképzelni.


  • az elején, hogyha egy új témáról kezdünk tanulni, és az előzetes ismereteket felhasználva próbálunk a szófelhőből asszociálni arra, miről fog szólni a következő óra vagy tematikus egység
  • a végén, hogyha összefoglalásként használjuk a szófelhőt, és kulcsszavakat jelenítünk meg rajta, annak a mentén közösen át lehet beszélni az elhangzottakat az óra vagy egy tematikus egység végén, de akár egy témazáró előtt is
  • el tudom még képzelni, akár, dolgozatban is, hozzá kapcsolódó feladatokkal, mely során a diákoknak a szófelhőből kiindulva kell felépíteniük az esszét (segítség is lehet, hiszen tartalmazza a kulcsszavakat, melyek mentén gondolkodniuk kell, de asszociációs alap is lehet, melyből a diákok azt emelik ki, ami nekik jobban tetszik)
  • dolgozatokhoz hasonlóan egy szóbeli érettségi feladatban is el tudom képzelni, hiszen minden feladatnál mellékelni kell valamilyen ábrát/képet/idézetet - miért ne lehetne ez egy szófelhő?


A szófelhőmet Babits Mihály: Fekete ország című verséből készítettem el.

Akkor miért színes? - kérdezhetnétek joggal. Nem azért, mert nem tudtam kezelni a szófelhőkészítő programot :) A vers a Levelek Irisz koszorújából című kötetben található meg, Irisz pedig a szivárvány istennője volt.

A kötetben rengeteg utalás található a színekre, a sokszínűségre - ezt témáiban és a versek műfajában is virtuózan alkalmazza Babits. Az egyik szín pedig a fekete. Tehát a szófelhőm egyszerre igyekszik magát a verset és a kötetet is prezentálni - úgy gondolom, ezt például remekül lehetne alkalmazni egy iskolai felelés során.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése